Användarstöd för SBR

Regionerna beslutar vem som ska vara användare i systemet och för att skapa nya användare används blankett Mall Användarkonto SBR som du finner längre ner på denna sida

Förvaltningstöd

Biobank Sverige IT ansvarar för förvaltning av Svenska biobanksregistret. Supportärenden skickas till sbr@biobanksverige.se.

Tänk på att kontrollera driftstatus innan kontakt med supporten för att undvika dubbelregistreringar.

Vanliga frågor och svar

Jag kan inte logga in, hur gör jag?

Se bilden längst ner på denna sida som förklarar vem du ska vända dig till beroende på problem. Notera att bilden kan förstoras om du trycker på den.

Hur gör jag för att bli användare i Svenska biobanksregistret?

Det är din region som bestämmer vilka som ska vara användare i systemet och vilken roll användarens ska ha. För att bli användare används blanketten Mall användarkonto SBR.

Hur lämnar jag synpunkter/förslag på funktionerna i Svenska biobanksregistret?

Du kan du lämna dina synpunkter och behov direkt i Svenska biobanksregistrets demomiljö via funktionen ”Lämna feedback”. Synpunkter och förslag på funktioner lämnas in som en beskrivning där det framgår vilken funktion som har behovet, vad behovet är och varför man ser att behovet finns. Exempelvis som administratör vill jag få en varning om jag försöker att avsluta en provsamling som innehåller prov så att jag inte avslutar den felaktigt.

Har du inte tillgång till demomiljön kan du kontakta användarrepresentant för Svenska biobanksregistret vid RBC i din sjukvårdsregion.

Hur hittar jag demomiljöerna för SBR respektive ingången för forskare?

Demomiljöerna hittar du så här:

Adressen till SBRs demomiljö är sbr.demo.biobanksverige.se

Om du vill till demomiljön för SBR Ingång för forskning, ska du istället besöka forskning.sbr.demo.biobanksverige.se  

Hur lämnar jag synpunkter/förslag på funktionerna i SBR Ingång för forskning?

Du kan lämna synpunkter och förslag direkt i SBR Ingång för forsknings produktions- eller demomiljö via funktionen ”Lämna feedback”.

Synpunkter och förslag lämnas in som en beskrivning där det framgår vem som har behovet och varför behovet finns.